Απαντήσεις συζητήσεων που έγιναν
-
ΣυντάκτηςΣχόλια
-
σε απάντηση του: Σχέδιο εσωτερικού κανονισμού Πανεπιστημίου Πατρών #405
Ως Διευθυντής του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας και σε συμφωνία με την υφιστάμενη νομοθεσία (ν.4957/2022, άρθρα 60, 61 και 62) θεωρώ ότι θα ήταν σκόπιμο ο νέος εσωτερικός κανονισμός του ΠΠ να διαθέτει άρθρο σχετικό με τα Πανεπιστημιακά Μουσεία, πιθανόν μετά το άρθρο 16, όπου θα συμπεριλαμβάνονται τα παρακάτω:
- Το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας (MET) που εδρεύει στην Πανεπιστημιούπολη στο Ρίο, αποτελεί Εργαστήριο της Σχολής Θετικών Επιστημών (ΦΕΚ 199/12-9-2001) με αποστολή τη συλλογή, συντήρηση, μελέτη και έκθεση των τεκμηρίων της επιστημονικής και τεχνολογικής κληρονομιάς, την προώθηση της έρευνας στον τομέα της ιστορίας της επιστήμης και τεχνολογίας, την κάλυψη των διδακτικών και ερευνητικών αναγκών σε προπτυχιακό και ερευνητικό επίπεδο των Τμημάτων της Σχολής Θετικών Επιστημών, κ.ά. Τμημάτων του ΠΠ, την προβολή και διάδοση της Ιστορίας της Επιστήμης και Τεχνολογίας μέσω της πραγματοποίησης εκθέσεων, εκπαιδευτικών δράσεων, ομιλιών, εκδόσεων, σεμιναρίων, συμποσίων, ημερίδων, συνεδρίων και άλλων επιστημονικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων.
- Το ΜΕΤ διοικείται από εκλεγμένο Διευθυντή από τη ΣΘΕ, στην οποία υπάγεται και από την οποία εποπτεύεται.
- Ο Διευθυντής του ΜΕΤ έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) προΐσταται και εποπτεύει τη λειτουργία του ΜΕΤ, β) μεριμνά για την εφαρμογή του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του πανεπιστημιακού μουσείου, του εσωτερικού κανονισμού του Α.Ε.Ι. και των αποφάσεων των οργάνων του Α.Ε.Ι., καθώς και για την τήρηση της νομοθεσίας, γ) έχει την ιδιότητα του Επιστημονικού Υπευθύνου σε έργα/προγράμματα του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.), ο οποίος διαχειρίζεται τους ίδιους πόρους του Μουσείου, δ) εισηγείται προς τον Πρύτανη τη διάθεση διοικητικού προσωπικού του Α.Ε.Ι. για την υποστήριξή του, ε) μεριμνά για τον εμπλουτισμό των συλλογών του Μουσείου και την εφαρμογή των αρχών παρουσίασης των εκθεμάτων, στ) μεριμνά για την προστασία των συλλογών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης σύμφωνα με το ισχύον σχέδιο, ζ) ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που ορίζεται στον εσωτερικό κανονισμό του Α.Ε.Ι. και στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του ΜΕΤ.
- Ως Πανεπιστημιακό Μουσείο, το ΜΕΤ αποτελεί πηγή ενεργητικών πόρων για τη διδασκαλία και την έρευνα, υπηρετώντας ταυτόχρονα το πανεπιστήμιο και την κοινωνία και αποτελώντας ένα κομβικό σημείο διασύνδεσής τους. Ως εκ τούτου, βασικοί στόχοι του είναι η σύνδεση του Πανεπιστημίου με την κοινωνία, η εκλαΐκευση των επιστημών και της τεχνολογίας, ο επιστημονικός και τεχνολογικός γραμματισμός των φοιτητών, των μαθητών και της κοινωνίας, η σύνδεση των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης και η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού εργαλείου για τις επιστήμες και την τεχνολογία.
- Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων το ΜΕΤ συνεργάζεται με Τμήματα του ΠΠ, με άλλα Μουσεία, ΑΕΙ, Διεθνείς Οργανισμούς, καθώς και φορείς της εκπαίδευσης, του πολιτισμού, της επιστήμης, της τεχνολογίας και του περιβάλλοντος με συναφείς επιστημονικούς στόχους.
- Η ανάπτυξη πολιτικής και στρατηγικής για τη διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητας λειτουργίας του Μουσείου συμπεριλαμβανομένης της παροχής υπηρεσιών από αυτό, αποτελεί αρμοδιότητα της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας» (ΜΟ.ΔΙ.Π.) του ιδρύματος (ν.4957/2022, άρθρο 215, παρ. 3).
- Η λειτουργία του ΜΕΤ υποστηρίζεται διοικητικά από την αρμόδια υπηρεσία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό του Ιδρύματος.
Επίσης προτείνεται η τροποποίηση της παραγράφου 3 του άρθρου 138 (ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ) ως ακολούθως:
“……Στην Επιτροπή μετέχουν, χωρίς δικαίωμα ψήφου, ο υπό του Συμβουλίου Διοίκησης οριζόμενος Συντονιστής συνεδριακών εκδηλώσεων, ο Προϊστάμενος της αρμόδιας για θέματα φοιτητικής μέριμνας Διεύθυνσης, ή ο νόμιμος αναπληρωτής του και ένας Εκπρόσωπος των Μουσείων ο Διευθυντής ή Πρόεδρος του Μουσείου με την μεγαλύτερη δραστηριότητα εκδηλώσεων….”
Με εκτίμηση,
Ο διευθυντής του ΜΕΤ
Ιωάννης Ηλιόπουλος,
Καθηγητής Τμ. Γεωλογίαςσε απάντηση του: Κεφάλαιο Β: Δομή και αρμοδιότητες Διοικητικών Υπηρεσιών #212Σχετικά με την παράγραφο (β) του άρθρου 4 του κεφαλαίου Α “Τμήμα Συνεδριακού, Πολιτισμικού Κέντρου και Συναφών δομών“:
Με την ιδιότητα του Διευθυντή του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας της Σχολής Θετικών Επιστημών, θεωρώ ότι ο ρόλος που διαδραματίζει ένα Σύγχρονο Πανεπιστημιακό Μουσείο εντός του Πανεπιστημιακού περιβάλλοντος, παίρνοντας υπόψιν τόσο το Ελληνικό όσο και το Διεθνές (κυρίως Ευρωπαϊκό) γίγνεσθαι δεν συνάδει με την τοποθέτησή του από κοινού με δομές εντελώς διαφορετικού περιεχομένου και προσανατολισμού όπως το Συνεδριακό Κέντρο ή το Πανεπιστημιακό Γυμναστήριο.
Τα τελευταία χρόνια, ένας μεγάλος αριθμός Πανεπιστημίων, διεθνώς, αναβαθμίζουν τον ρόλο των μουσείων και των συλλογών που έχουν αναπτυχθεί στον χώρο τους. Έχοντας κατανοήσει πόσο σημαντικά είναι τα Μουσεία για την πολιτιστική αναβάθμιση της πανεπιστημιακής ζωής, για τον ρόλο τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, για τη σύνδεση που προσφέρουν με τις τοπικές κοινωνίες, καθώς και για την εικόνα τους, σημαντικά Πανεπιστήμια στηρίζουν τα Μουσεία τους και τα αναβαθμίζουν (<span style=”text-decoration: underline;”>η ύπαρξη ενεργών και δυναμικών Μουσείων στα Πανεπιστήμια ενισχύει και τη θέση τους στις διεθνείς αξιολογήσεις</span>). Για να το πετύχουν αναπτύσσουν δομές που τα δυναμώνουν και τα καθιστούν περισσότερο ορατά στην πανεπιστημιακή κοινότητα, στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα και στην κοινωνία.
Οι δομές που αναπτύσσουν τα Πανεπιστήμια για τα Μουσεία τους, είναι κυρίως τριών τύπων. Ένας χαρακτηριστικός τύπος δομής που έχουν αναπτύξει πολλά Πανεπιστήμια, κυρίως στην Ευρώπη, είναι μια δομή Μουσείων με σχετική ανεξαρτησία, όπως οι βιβλιοθήκες. Τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η δομή «Jardin des Sciences» του Πανεπιστημίου του Στρασβούργου. Αποτελεί μια κεντρική δομή, ένα είδος ομπρέλας για όλα τα Μουσεία, τις συλλογές και τα αρχεία του. Η «Jardin des Sciences» είναι υπεύθυνη για τη Μουσειακή πολιτική του Πανεπιστημίου, συνεργάζεται με όλα τα Μουσεία, συλλογές και αρχεία, υποστηρίζει ένα σημαντικό αριθμό δραστηριοτήτων τους και αφήνει μια ελευθερία σε κάθε Μουσείο, κυρίως για τις ερευνητικές του δραστηριότητες, τον εμπλουτισμό των συλλογών του και την τεκμηρίωσή τους.
Ο δεύτερος τύπος δομής υποστήριξης των Μουσείων είναι τα Ενδοπανεπιστημιακά Δίκτυα Μουσείων. Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό δίκτυο αποτελεί το «Δίκτυο Μουσείων του Ελεύθερου Πανεπιστημίου των Βρυξελλών». Αποτελεί μια δομή που χαράσσει τη Μουσειακή Πολιτική του Πανεπιστημίου και στηρίζει και συντονίζει τις δραστηριότητες των Μουσείων και συλλογών του. Παράλληλα αξιολογεί το έργο κάθε Μουσείου μέσα σε κάθε χρονιά και μοιράζει τα κονδύλια του Πανεπιστημίου για τα Μουσεία και συλλογές ανάλογα με το έργο τους. Παράλληλα προσπαθεί να υποστηρίξει τα Μουσεία στην επίλυση των προβλημάτων τους.
Ο τρίτος τύπος δομής είναι η συνένωση όλων ή των πιο σημαντικών συλλογών και Μουσείων του Πανεπιστημίου σε ένα Μουσείο, με σχετικά ανεξάρτητη δομή από τις διοικητικές υπηρεσίες του Πανεπιστημίου, όπως η Βιβλιοθήκη του. Η λειτουργία ενός τέτοιου Μουσείου στηρίζεται και από επιστημονικές επιτροπές ανά επιστήμη. Ένα Μουσείο αυτού του Τύπου λειτουργεί με επιτυχία στο Πανεπιστήμιο της Λισαβώνας. Το Πανεπιστήμιο της Λισαβώνας συνένωσε σχεδόν όλα τα Μουσεία και συλλογές που προϋπήρχαν, σε ένα, το «Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και Επιστημών». Το Μουσείο αυτό λειτουργεί αυτόνομα, ανεξάρτητα από τις Διοικητικές υπηρεσίες του Πανεπιστημίου της Λισαβώνας και τα τελευταία χρόνια πέτυχε να γίνει ένα από τα πιο ισχυρά και σημαντικά Εθνικά Μουσεία της χώρας δίνοντας παράλληλα μεγάλο κύρος στο Πανεπιστήμιο. Το είδος αυτό των Πανεπιστημιακών Μουσείων αναπτύσσεται σε μεγάλο βαθμό και στις ΗΠΑ.
Σε κάθε μια από τις παραπάνω περιπτώσεις τα Πανεπιστημιακά μουσεία αποδεσμεύονται από τις καθαρά διοικητικές δομές και ενισχύεται η ευελιξία και η δημιουργικότητά τους. Με τον τρόπο αυτό καλούνται να συμβάλουν ενεργά στον πειραματισμό, στην ενεργοποίηση του δυναμικού των Πανεπιστημίων και την αλληλεπίδρασή του, στην καλλιέργεια διαφορετικής αντίληψης της εκπαίδευσης, στη σύνδεση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, στον επιστημονικό, τεχνολογικό, αισθητικό γραμματισμό.Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση ένταξης των Μουσείων στις Διευθύνσεις Διεθνών και Δημοσίων Σχέσεων. Η τάση αυτή αποτυπώνεται με τη δημιουργία Τμήματος Μουσείων και Αρχείων στη Διεύθυνση Διεθνών και Δημοσίων Σχέσεων. Σε καμία περίπτωση πλην του Πανεπιστημίου Πατρών δεν τοποθετούνται στο ίδιο Τμήμα τα Μουσεία με Συνεδριακά κέντρα και εκδηλώσεις του Πανεπιστημίου ή Γυμναστήρια κλπ. Το Συνεδριακό κέντρο, τα Μουσεία και τα Γυμναστήρια αποτελούν μονάδες πολύ διαφορετικές μεταξύ τους με τελείως διαφορετικούς στόχους, με τελείως διαφορετικό είδος προσωπικού και πολύ διαφορετικές υποχρεώσεις.
Τα Μουσεία του Πανεπιστημίου μας (Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας, Μουσείο Ζωολογίας, Μουσείο Βοτανικής, Βοτανικός Κήπος) έχουν ήδη από το 2016 συντάξει από κοινού σχέδιο δημιουργίας ενιαίας δομής Μουσείων ως Ανεξάρτητης Δομής και την έχουν κατά καιρούς υποβάλει στα εκάστοτε Πανεπιστημιακά όργανα. Θεωρώντας πως η υιοθέτηση μια αντίστοιχης πρότασης θα αναδείξει ιδιαίτερα τον ρόλο του Πανεπιστημίου μας ως σημαντικού κόμβου διασύνδεσης των διαφορετικών βαθμίδων της εκπαίδευσης (Α’βάθμια, Β’βάθμιας και Γ’βάθμιας) αναβαθμίζοντας παράλληλα την εξωστρέφεια του ιδρύματός μας μέσω της αλληλοεπίδρασης του με την κοινωνία, σας την επισυνάπτω εκ νέου εδώ: https://pithos.okeanos.grnet.gr/public/SPnFj4Rh6x90SrUGnpbot6, ευελπιστώντας στην βελτιστοποίηση του προτεινόμενου οργανογράμματος προς όφελος όλων.
Με τιμή,
Ιωάννης Ηλιόπουλος
Διευθυντής του Μουσείου Επιστημών και Τεχνολογίας- Αυτή η απάντηση τροποποιήθηκε στις 4 έτη πριν από Ηλιόπουλος Ιωάννης.
-
ΣυντάκτηςΣχόλια