Απαντήσεις συζητήσεων που έγιναν

Επισκόπηση 1 δημοσιεύσεων (από 1 συνολικά)
  • Συντάκτης
    Σχόλια
  • Φύσσα Αριστέα
    upatras
    Αριθμός σχολίων: 1

    Ως συν-συγγραφείς του Σχεδίου Ισότιμης Πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο Πατρών που έχει εγκριθεί από το Πρυτανικό Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Πατρών στις 25 Ιουλίου 2024 και έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια, ώστε να καθοδηγεί τις πολιτικές και πρακτικές που συντελούνται στο Πανεπιστήμιο Πατρών, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε τα εξής σημεία προς αναγκαία αναθεώρηση στο πλαίσιο του Σχεδίου Εσωτερικού Κανονισμού Πανεπιστημίου Πατρών που βρίσκεται σε διαβούλευση.

    • Σε όλο το κείμενο, χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί ο όρος «αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» κι, έτσι, να αντικατασταθούν οι πολλαπλοί όροι που εμφανίζονται «άτομα με ειδικές ανάγκες», «άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», «φοιτητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», «πτυχιούχων με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες», «φοιτητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», «φοιτητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», «ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», «φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία», «ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», «φοιτητές με αναπηρία ή/και ειδικές ανάγκες», «φοιτητών/τριών με αναπηρία (ΑμεΑ) ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».
    • Σελίδα 15, «viii) Εμπέδωση  και  εφαρμογή  πολιτικών  ίσων  ευκαιριών, προστασίας της διαφορετικότητας και κουλτούρας συμπερίληψης, διασφαλίζοντας  την προσβασιμότητα σε όλους τους πολίτες, με σεβασμό στα άτομα με ειδικές ανάγκες » θα προτείναμε αναδιατύπωση ως ακολούθως «Σχεδιασμός  και  εφαρμογή  πολιτικών με γνώμονα τον σεβασμό της ανθρώπινης ποικιλομορφίας (συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες) και την προώθηση της ισότητας, της πρόσβασης και της ενεργούς συμμετοχής σε όλο το φάσμα της ακαδημαϊκής ζωής ενός Πανεπιστημίου».Άρθρο 39 στη σελίδα 97, παράγραφος 4. Προτείνουμε να τροποποιηθεί η συγκεκριμένη παράγραφος ως ακολούθως: «Μέριμνα λαμβάνεται επίσης για την αξιολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η Διεύθυνση Φοιτητικής Μέριμνας και, πιο συγκεκριμένα, διαμέσου της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης η οποία βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την Επιτροπή Ισότιμης Πρόσβασης, συντάσσει οδηγό με κατευθυντήριες οδηγίες που στοχεύουν στην ισότιμη πρόσβαση των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλες τις αρχικές, ενδιάμεσες και αξιολογικές διαδικασίες και αφορούν σε όλους τους κύκλους σπουδών. Ο οδηγός με τις κατευθυντήριες οδηγίες εστιάζει σε όλους τους τύπους των αξιολογικών διαδικασιών (γραπτές, προφορικές αλλά και σε άλλες εναλλακτικές μορφές αξιολογικών διαδικασιών). Ο εν λόγω οδηγός εφόσον λάβει έγκριση στη Σύγκλητο θα σταλεί σε όλα τα Τμήματα προκειμένου να συμπεριληφθεί στους κανονισμούς των τμημάτων που εμπερικλείουν τις λεπτομερείς περιγραφές για τις αξιολογικές διαδικασίες, ώστε αναλόγως να ενημερωθούν το διοικητικό και διδακτικό προσωπικό. Η εφαρμογή όλων των τύπων των αξιολογικών διαδικασιών δύναται να λαμβάνει υπόψη εκτενέστερες προσαρμογές/τροποποιήσεις των αξιολογικών διαδικασιών σύμφωνα με το Εξατομικευμένο Σχέδιο Υποστήριξης που συνοδεύει κάθε φοιτητή και φοιτήτρια με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και έχει συσταθεί από τη διεπιστημονική ομάδα της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης και στο οποίο έχουν πρόσβαση τα μέλη που συστήνουν το συνδετικό κρίκο της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης κάθε Τμήματος. Όλη αυτή η διαδικασία προϋποθέτει ότι τηρούνται απαρέγκλιτα όλες οι σχετικές διατάξεις και ευρωπαϊκές οδηγίες περί προσωπικών δεδομένων. Η διασφάλιση του δικαιώματος των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις αξιολογικές διαδικασίες απαιτείται να διασφαλίζεται υποχρεωτικά από όλους τους διδάσκοντες και όλες τις διδάσκουσες.»
    • Άρθρο 59 στις σελίδες 112-113, παράγραφος 1. Προτείνουμε να επεκταθεί ως ακολούθως με βάση τα σημεία που εντοπίζονται με έντονη γραφή: «Η  Διεύθυνση Φοιτητικής Μέριμνας παρέχει διοικητική υποστήριξη στο Πανεπιστήμιο Πατρών σε θέματα σίτισης, στέγασης, παροχών, ψυχαγωγίας  και περίθαλψης και υποστήριξη των εν γένει υπηρεσιών φοιτητικής μέριμνας κατά τα ειδικώς οριζόμενα στον Οργανισμό του ιδρύματος. Όταν τίθενται ζητήματα διασφάλισης της ισότιμης πρόσβασης για φοιτητές και φοιτήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλες τις ως άνω διαστάσεις, η Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης σε αγαστή συνεργασία με την Επιτροπή Ισότιμης Πρόσβασης αναλαμβάνει τον σχεδιασμό συγκεκριμένων παρεμβάσεων».
    • Άρθρο 59 στη σελίδα 113, παράγραφος 3. Προτείνουμε να επεκταθεί ως ακολούθως με βάση τα σημεία που εντοπίζονται με έντονη γραφή: «Το Πανεπιστήμιο μεριμνά για  την ισότιμη πρόσβαση των  φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλα τα φυσικά, δομικά και ψηφιακά περιβάλλοντα που συστήνουν το Πανεπιστήμιο Πατρών καθώς και στις εκπαιδευτικές και κοινωνικές διεργασίες που συντελούνται  στο πλαίσιο του Πανεπιστημίου Πατρών. Ταυτοχρόνως, παρέχεται η δυνατότητα υποστήριξης της μετακίνησης των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με κάθε πρόσφορο μέσο».
    • Άρθρο 140, ενότητα «15. ΕΠΙΤΡΟΠΗ  ΙΣΟΤΙΜΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΚΑΙ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ», σελίδα 197. Αναδιατύπωση  της ονομασία της Επιτροπής με βάση αι το σημείο 1 ως «ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΙΣΟΤΙΜΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ Ή/ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ». Στο σημείο [γ] προτείνουμε αντικατάσταση του όρου «ευαισθητοποίηση» με τον όρο «προώθηση της ενημερότητας και της ενσυναίσθησης».Άρθρο 140, ενότητα 15 προτείνουμε την επέκταση της ακόλουθης πρότασης «Η Επιτροπή υποστηρίζεται διοικητικά από τη Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης του Πανεπιστημίου Πατρών κατά τα ειδικώς αναφερόμενα στον Οργανισμό του Ιδρύματος.». Απαιτείται να υπογραμμισθεί στο πλαίσιο του Εσωτερικού Κανονισμού του Πανεπιστημίου Πατρών ότι η Επιτροπή Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με Αναπηρία ή/και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες εποπτεύει και υποστηρίζει τη Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης για την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης Ισότιμης Πρόσβασης κατά τα προβλεπόμενα του Κανονισμού Λειτουργίας της.
    • Τέλος, χρειάζεται να σημειώσουμε ότι προκύπτει η ανάγκη περιγραφής της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης ως προς τη λειτουργία και τη στοχοθεσία της (ακόμη και σε ένα γενικό πλαίσιο). Ο λόγος έγκειται στο ότι γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα σημεία σε αυτή χωρίς, όμως, να γίνεται σαφές τι είναι αυτή η μονάδα και πως διασυνδέεται με την Επιτροπή Ισότιμης Πρόσβασης -η οποία έχει την εποπτεία και στηρίζει τη Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης-, τα Τμήματα και όλες τις υπόλοιπες υπηρεσίες του Πανεπιστημίου Πατρών. Στηρίζεται σε Νομοθεσία που έχει δημοσιευθεί από το Υπουργείο Παιδείας και αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Νόμος 4957/2022). Χρειάζεται οι περιγραφές που θα συμπεριληφθούν να γίνουν με γνώμονα τη σημασία του ρόλου της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης, όπου σε αγαστή συνεργασία με την Επιτροπή Ισότιμης Πρόσβασης, στο σχεδιασμό πολιτικών και στην εφαρμογή  πρακτικών ώστε το Πανεπιστήμιο Πατρών να μετασχηματισθεί σε ένα Πανεπιστήμιο που ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη ποικιλομορφία και δη στοχευμένα στο διδακτικό, ερευνητικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό αλλά και στους φοιτητές και στις φοιτήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στοχεύοντας στην ισότητα, στην ενεργή συμμετοχή και, κατ’ επέκταση, στην ένταξη.

    Με εκτίμηση,

    Αριστέα Φύσσα, Επίκουρη Καθηγήτρια (Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση), Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία 

    Θεώνη Μαυρόγιαννη, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. (Ειδική Αγωγή), Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας 

    Κλήμης Άντζακας, Επίκουρος Καθηγητής (Ειδική Αγωγή με έμφαση στην Αγωγή Κωφών), Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας 

    Γιάννης Τσάκωνας, Προϊστάμενος Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης 

    Χρυσάνθη Μηλιτσοπούλου, Μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής, Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης και Τμήμα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λογισμικού

     

     

    • Αυτή η απάντηση τροποποιήθηκε στις 1 εβδομάδα, 2 ημέρες πριν από Φύσσα Αριστέα.
Επιστροφή στο: Απάντηση στο: Σχέδιο εσωτερικού κανονισμού Πανεπιστημίου Πατρών
Επισκόπηση 1 δημοσιεύσεων (από 1 συνολικά)